Geen categorie

Een goede huishygiëne, ook bij Covid19

Nu Corona-times voor meer en meer mensen naar huisarrest neigt, is het des te meer belangrijk om ook je woning gezond te houden.
Want jouw thuis kan ook snel een broeihaard voor bacteriën worden.

Zuurstof, Vochtigheid, Temperatuur

Er zijn heel wat factoren die jouw (t)huis gezond houden. De drie meest belangrijke zijn het zuurstofgehalte, de vochtigheid en de temperatuur.
Gelukkig zijn dit ook de 3 waar we zelf het meest vat op hebben.

Waarom een goed zuurstofgehalte belangrijk is, hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen. Dat een te vochtige of te droge lucht ook je lichaam beïnvloedt heb je waarschijnlijk ook al wel eens ondervonden.
Maar wist je dat een juiste temperatuur in je woning niet alleen aangenaam voelt, maar ook net heel belangrijk is? Want deze regelt mee de luchtvochtigheid.

V – V – T

Dus hou je woonomgeving vrij van ziektekiemen en

  • Zorg voor een goede (liefst constante) ventilatie, zodat de lucht goed ververst kan worden, het zuurstofgehalte op peil kan worden gehouden, en de overtollige vochtigheid het huis kan ontsnappen.
  • Verlucht je ruimtes zeker 10 minuten per dag (met wijd open raam), zodat ook grotere hoeveelheden vochtigheid (van bv douchen, koken, …) heel snel uit huis kunnen.
  • Zorg voor een constant verwarmde woning, zodat vocht en condens minder kans krijgen te ontstaan.

Heuch? Hoe killer, hoe beter. Toch?

Want bacteriën en virussen hebben warmte nodig om te overleven, en dus werkt een kille woning bacterie- en virusdodend. Toch?
Niets zo gezond als ook tijdens de winter met het kamerraam open te slapen, toch?

NEE! Echt niet! Ok, met je raam op ventilatiekier slapen is inderdaad goed naar ventilatie toe. Maar weet dat je de kamertemperatuur best op zo’n 16 à 18 graden houdt, en je dus best wat verwarming bij steekt. Ook naar luchtvochtigheid toe is het nodig wat verwarming bij te steken.
Een te vochtige lucht is namelijk een nog betere omgeving voor ziektekiemen dan een drogere, verwarmde lucht.

DUUUUUUSSSSSS….

Dus: hou je woonomgeving gezond door (constant) te ventileren, dagelijks goed te verluchten en zeker de thermostaat goed te regelen.

Meer lezen?

Lees hier mijn eerder blogje rond preventie van bacteriën en virussen.

Download hier de brochure van het Agentschap Zorg en Gezondheid (in samenwerking met GezondLeven, de Vlaamse Logo’s en het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie) over ventileren en verluchten:

Neem ook een kijkje op www.gezondbinnen.be


©2020 HaVan Coaching – Alle rechten voorbehouden